Ok, możemy zaczynać.
Każdy program musi się zaczynać od słowa kluczowego
program
, po którym wpisujemy nazwę programu. Uwaga! Nazwa programu nie może wystąpić w dalszej części kodu, bo program się wykrzaczy. Więc pamiętajcie, by nie nazywać programu tak, jak później chcemy nazwać zmienną, funkcję, tablicę czy cokolwiek innego.Co do nazewnictwa: w pascalu nie są rozróżniane duże i małe litery, więc Papuga = papuga, WriteLn = writeln etc. W nazwie nie może wystąpić spacja, polskie litery i inne dziwne znaki. Możemy używać małych i dużych liter, cyfr oraz znaków "_" i "-".
Jak niemal każde polecenie, kończymy deklarację nazwy programu średnikiem.
np.
program Moj_pierwszy_program;
Następnie używając słowa kluczowego
uses
możemy dołączyć biblioteki.np.
uses crt;
Dalej mamy blok deklaracji zmiennych, stałych, procedur, funkcji, tablic.
Następnie mamy część właściwą programu - bloki instrukcji umieszczone pomiędzy nawiasami syntaktycznymi
begin
i end.
(słowo kluczowe end
kończące program zawsze piszemy z kropką na końcu; jeśli używamy go w środku dokumentu, piszemy po nim średnik).Przykładowy program:
program hejho; {program wyświetli powitanie}
uses crt; {dołączam bibliotekę crt}
begin
ClrScr; {polecenie czyszczenia ekranu}
WriteLn('Czesc czolem kluski z rosołem!'); {wypisze powitanie na ekran}
readln;
end.
Napisy umieszczone w { } to komentarze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz