poniedziałek, 15 marca 2010

Typy.

W programie musimy określić jakiego typu jest każda występująca w nim zmienna. Zmienne deklarujemy po słowie kluczowym var - najpierw piszemy jej nazwę, potem dwukropek (czyli "typu") i typ.
np. var Imie:String; Wiek:Integer;

Najważniejsze typy dostępne w Pascalu:

Nazwa


Znaczenie

Zakres
wartości
Przykład
integer

liczba
całkowita ze znakiem
-32768..+32767
-14574
real
liczba
rzeczywista
2.9*10-39..1.7*1038
1.23245e17
char
znak
znaki
o kodach 0..255
'a'
string
napis
(łańcuch, ciąg znaków)
ciąg
do 255 znaków
'Napis'
boolean
wartość
logiczna
prawda
(true) lub fałsz (false)
false
word
słowo
0..65535
56412
byte
bajt
0..255
127
shortint
krótka
liczba całkowita ze znakiem
-128..+127
-13
longint
długa
liczba całkowita ze znakiem
-2147483648..+2147483647
-1986734234
single
krótka
liczba rzeczywista
1.5*10-45..3.4*1037
3.14e01
double
długa
liczba rzeczywista
5.0*10-324..1.7*10308
-1.8e+234
extended
bardzo
długa liczba rzeczywista
3.4*10-4932..1.1*104932
4.5e2345
comp
bardzo
długa liczba całkowita
-9.2*1018..9.2*1018
6e12
pointer
wskaźnik
0000h:0000h..FFFFh:FFFFh
$1234:ABCD

Przykładowy program z użyciem zmiennej:


Wynik:


Writeln&Readln

Writeln - Wypisuje tekst na ekran i przenosi kursor do nowej linijki.
Write - Wipisuje tekst na ekran, kursor zostaje w tej samej linijce.
Readln - zczytuje wprowadzony tekst do zmiennej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz