var
- najpierw piszemy jej nazwę, potem dwukropek (czyli "typu") i typ.np.
var Imie:String; Wiek:Integer;
Najważniejsze typy dostępne w Pascalu:
Nazwa | Znaczenie | Zakres wartości | Przykład |
integer | liczba całkowita ze znakiem | -32768..+32767 | -14574 |
real | liczba rzeczywista | 2.9*10-39..1.7*1038 | 1.23245e17 |
char | znak | znaki o kodach 0..255 | 'a' |
string | napis (łańcuch, ciąg znaków) | ciąg do 255 znaków | 'Napis' |
boolean | wartość logiczna | prawda (true) lub fałsz (false) | false |
word | słowo | 0..65535 | 56412 |
byte | bajt | 0..255 | 127 |
shortint | krótka liczba całkowita ze znakiem | -128..+127 | -13 |
longint | długa liczba całkowita ze znakiem | -2147483648..+2147483647 | -1986734234 |
single | krótka liczba rzeczywista | 1.5*10-45..3.4*1037 | 3.14e01 |
double | długa liczba rzeczywista | 5.0*10-324..1.7*10308 | -1.8e+234 |
extended | bardzo długa liczba rzeczywista | 3.4*10-4932..1.1*104932 | 4.5e2345 |
comp | bardzo długa liczba całkowita | -9.2*1018..9.2*1018 | 6e12 |
pointer | wskaźnik | 0000h:0000h..FFFFh:FFFFh | $1234:ABCD |
Przykładowy program z użyciem zmiennej:
Wynik:
Writeln&Readln
Writeln - Wypisuje tekst na ekran i przenosi kursor do nowej linijki.
Write - Wipisuje tekst na ekran, kursor zostaje w tej samej linijce.
Readln - zczytuje wprowadzony tekst do zmiennej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz